söndag 4 mars 2012

Inspiration, och inspiratörer...





Söndagar har blivit lite av min jag-hämtar-energi-genom-att-baka-eller-fixa-nå´t-gott-dag. Passar oss alla utmärkt. Idag ville pojkarna ha plättar till lunch, så jag stekte plättar i långa banor och såg genast min chans :)



Det är inte alltid helt enkelt det här med matstyling och ibland sliter jag mitt hår. Men det är samtidigt galet roligt. Dessutom måste jag nog fylla på mitt rekvisitaförråd med roliga fat, koppar och bestick. Det är tur att det snart är loppissäsong.



En fråga som någon av er ställde var angående var jag finner inspiration. Jag plöjer massor av magasin och köper vackra böcker, både mat- och inredning, (danska RUM och Elle Mat-& Vin är favoriter i tidningsväg) och studerar rekvisita, komposition, och ljus. Jag samlar inspirationsbilder i mappar och har sen snart 3 månader tillbaka en bildblogg via tumblr som fungerar som en moodboard med allt vackert jag finner i bildväg. (Den är lite hemlig än så länge, men jag kanske lägger ut länken en dag :)

Det finns så klart också ett antal fotografer som inspirerar mig, och en av dem är Debi Treloar som jag tillsammans med Holly Becker, också haft det stora nöjet att fått ha på besök härhemma. Birgitta Wolfgang Drejer, Pia Ulin, Line Klein, Denise Grunstein, Anna Malmberg, Mikkel Vang och fina Hannah, är exempel på fler stora inspiratörer. (Alla namn innehåller länkar).






Nu önskar jag er en fortsatt fin söndag och tack för att ni tittar in!


31 kommentarer:

  1. Mmmm... lovely pecs of your lovely pancakes!

    Greetings, Marjolijn

    SvaraRadera
  2. Ow, I am sorry, pecs must be pics... ;-)

    SvaraRadera
  3. Som jag sa tidigare så är du själv en stor inspirationskälla. Vi är nog många som är inne här och hämtar tips, inspiration och njuter av dina fina bilder. du är fantastiskt duktig!
    kram

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder vännen, jag lägger aldrig så mycket tid längre. Men det är galetkul att fota!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. just som jag skulle .. ♥
    .. & åh, tjatade om pannkakor
    här hemma i morse, nu
    fullkomligt vattnas det i
    munnen ! får bli i morgon !
    urhärligt med blåbären !!

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder! Färgerna blev jättebra och plättarna ser jättemumsiga ut! Jag älskar att kika in i din blogg och bläddra bland alla inlägg med alla fina bilder. Finns så mycket inspirerande här!

    Har en liten fråga angående din header. Askarna du har där till vänster, var har du hittat dom? Är det på en loppis eller finns de att köpa?

    Ha en härlig söndagskväll!
    Hälsningar Jenny

    SvaraRadera
  7. Det är alltid lika vackra bilder hos dig! Jag gillar att du ofta har en färgklick i bilden. Som en gul kudde te x.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Du inspirerar mig! :)
    Otroligt vackra bilder!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt fina bilder, älskar att se på dem! kram

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder! Man blir ju så sugen på plättar! = det är bra bilder :-)

    SvaraRadera
  11. too good to be true :))
    soooo pretty pictures!
    live what you love <3 svenja

    SvaraRadera
  12. Gjorde faktiskt plättar åt barnbarnen förra söndagen.
    Dina bilder är så jäkla bra.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder, du är bara så superduktig!!

    SvaraRadera
  14. Åh så gott det ser ut! Kan bara säga det flera redan har sagt. Dina foto är fantastiska! Du är en stor inspirationskälla för mig både när det gäller inredning och fotografering. Fotografering är ett ganska nytt intresse för mig och det blir bara roligare och roligare.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Så vackra fotografier :)
    Tänk om man kunde fotografera så... ;)
    Kram, kram

    SvaraRadera
  16. Åh vad fina bilder! Och visst längtar man till loppissäsongen kommer igång... :)

    SvaraRadera
  17. Dina Bilder är fantastiska- man blir sååå sugen;) Kram

    SvaraRadera
  18. LOVE these pictures! Yummie!!!

    Greetings from Berlin

    SvaraRadera
  19. Underbara bilder på smarrig mat ;)
    Och jag hämtar inspiration härifrån ibland...
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  20. Thank you for the inspiration. The photos are really emotional and creative, very personal. Great! May I ask for your tumblr blog link?

    SvaraRadera
  21. Underbara bilder! Din blogg är min nya favvo, helt klart!

    SvaraRadera
  22. Så många fina plättbilder...om jag visar dem för min son så blir han grön av avund...han älskar plättar...och beställer dem så fort han får chansen hos mormor*ler*...här hemma blir det mest ugnspannkaka...och det gillar han också förstås...fast jag tror inte den gör sig lika bra på bild...haha...
    Maria<3

    SvaraRadera
  23. yum yum! I'm off to make american blueberry pancakes - lovely photos too

    SvaraRadera
  24. looks sooooo yummy!!!! love your photos!
    your 1521. new follower ;-)
    amy

    SvaraRadera
  25. Underbara bilder! Själv gräddade jag våfflor igår, riktigt gott det med :) Kram

    SvaraRadera
  26. fantasiska bilder!!!!

    SvaraRadera
  27. Så utrolig godt ut! Hva heter skriften du har brukt til å skrive ¨live what you love¨? Elsker den!

    SvaraRadera

Tusen tack att just du tar dig tiden att skriva
några rader. Jag uppskattar det mycket.
Ev. frågor jag får, försöker jag svara på
här i kommentarsfältet.

Varma hälsningar
Anna-Malin